U doba Poslanika, s.a.v.s, Objava je silazila i za mnogo konkretnih situacija davala direktni odgovor. Muhamed, a.s., kao posljednji Allahov poslanik ljudskom rodu, bio je poslanik milosti i poslanik sablje. Sva njegova misija sadržana je izmedu ove dvije stvari. Islam je država i vjera. Politika i život opcenito. Zbog svega ovoga kažemo da je duh Islama u prirodnosti, te da je Islam vjera prirode ili prirodna vjera.
Neposredno nakon smrti Poslanika, s.a.v.s, islamska država nije imala nikakvih prihoda. Mnoga arapska plemena su se odmetnula i prestala davati zekat u bejtul-mal (državnu blagajnu). Pojavljuju se i lažni vjerovjesnici koje je Poslanik, s.a.v.s, nagovijestio. Medutim, cvrsta volja i oslonac na Allaha, dž.š., rezultirala je skorim povratom stanja u potpunu normalu.
DRŽAVNI PRIHODI
a) Zekat - koji je obavezan za sve muslimane koji su imucni da daju 2,5% od onoga što godišnje pretece od visine "nisaba". Dužnost je islamske države da organizirano pristupi sakupljanju obaveznog zekata.
c) Sadaka - materijalno dobrovoljno potpomaganje Islama, muslimana i islamske države opcenito.
e) Džizja.
Izbor Omera, r.a., desio se u vrijeme velikih osvajanja, po preporuci Ebu Bekra, r.a., a nakon obaveznih konsultacija sa uglednim muhadžirima i ensarijama.
OMER, r.a. - VELIKI DRŽAVNIK
Vojnicima uvodi stalnu platu. S tim u vezi, važan je i popis svog stanovništva, a odvio se po plemenima, rodovima i familijama. S obaveznim pogledom na zasluge za Islam i vrijeme primanja Islama.On je odmjerio porez od svih pokorenih pokrajina, a koje su zadržale svoju vjeru. Za džizju - porez za neucestvovanje u vojsci, koju daju nevjernici u islamskoj državi odredio je:
Ovo je vrlo važan dogadaj u historiji covjecanstva. Zbog cega? Zbog toga što su dotadašnja kraljevstva, carevine, tiranije, i svi drugi oblici vlasti, popise stanovništva koristili radi svrhe uzimanja raznih nameta i dadžbina. Ovaj Omerov, r.a., popis je imao obrnutu svrhu. On je proveden da iz državne kase svako dobije svoj dio koji mu po tadašnjim kulturno - historijskim dogadanjima i vladajucem mišljenju, pripada.
ADMINISTRATIVNA PODJELA DRŽAVE
Svaka pokrajina je imala svog posebnog vojnog zapovjednika, što je cesto bivao i sam velija. Administraciju pokrajina je imenovao halifa ili velija. Uz postavljanje odredenog velije pisao se i dekret za istog, a nerijetko se na tim dekretima nalaze i imena istaknutih ashaba, koji su bili savjetnici za odredena pitanja. Velija bi se predstavio narodu u džamiji (centru kulturnog života tog vremena!) citanjem samog dekreta. A pri samom dolasku velije, on je morao ispuniti i dati odredena obecanja narodu poput: da ce se pridržavati islamskih normi ponašanja, da nece postavljati suvišnu administraciju, da ce uvijek biti spreman da prima strane i sl.
Takoder je postavljen istražni sudija te posebna institucija u tu svrhu. U to vrijeme ovu odgovornu funkciju obavljao je Muhamed bin Mesleme. Njegov posebni zadatak je bio da istražuje navodne krivice cInovnika i namjesnika. Ovim je odvojena sudska od izvršne vlasti. Da bi ocuvao pravdu i sprijecio mogucnost korumpiranja, halifa uvodi državne place svim službenicima u novcu i naturi. Da bi pospješio priliv žita za Mekku i Medinu, kao i druga neplodna podrucja, ukida porez na iste. Takoder je mudrim i dalekosežnim potezom naredio da se procisti, odnosno nanovo iskopa kanal koji je vezivao Nil sa Crvenim morem. Ovim se postiglo da se mnoštvo potrebnih roba nilskim barkama prevozilo do Džidde i Janboa, što je uravnotežilo odnos cijena u cijeloj državi.
Njegova politika naspram kršcana i židova odisala je posebnom promišljenošcu, što je nerijetko uzrokovalo prihvatanjem Islama od istih.
Politika koju je vodio Omer, r.a., svakako je bila u uskoj povezanosti i sa nacinom organiziranja vojske. Vojska je bila podijeljena po plemenima i plemenskim savezima, a imala je dva glavna roda: konjicu i pješadiju. Pješak je bio naoružan macem, kopljem i štitom, ili samo lukom i strijelama. Koristile su se dvije vrste štitova TERS - veliki od drveta, presvucen kožom ili metalnom prevlakom i DEREKA - manji štit opce namjene. Ova vrsta odbrambenog oružja se zadržala kod Arapa i Turaka do kasno u srednjem vijeku. Glavno oružje konjanika je bilo koplje, dugo oko pet metara, najcešce pravljeno od bambusa sa gvozdenim vrhom. Bilo je i manjih kopalja (džerir) koja su se u borbi bacala na neprijatelja. Ovakvim kopljem je ubijen Hamza, r.a., kasnije i lažni poslanik Musejlema Kezzab. Najpoznatija koplja pravila su se u Bahrejnu. Maceva je bilo raznih vrsta. To nam govori i cinjenica da je iza Poslanika, s.a.v.s., ostalo devet razlicitih maceva, odnosno sablji. Bilo je jemenskih, sirijskih, indijskih. Mac je nošen s lijeve strane, a vezan pojasom preko ramena. Panciri su uglavnom bili rijetki zbog njihove skupoce za tadašnje prilike. Najcjenjeniji panciri su bili južno-arabijski. Luk je bio, zajedno sa kopljem neka vrsta "narodnog oružja, a s dobrim lukom se gadalo i do pedesetak metara, a vještina gadanja je posebno bila cijenjena na što je i Poslanik, s.a.v.s., sam podsticao. Vojska je u borbi imala centar, lijevo i desno krilo, rezervu i komanda. Svako pleme je imalo svoju zastavu. Zastavu je uvijek nosio jedan od najvecih junaka tog plemena. Poslanikov, s.a.v.s., bajrak je bio crn i zvao se Ukab - Orao, a kasnije ga je nosio Halid ibn Velid u Siriji. Takoder su tada bile poznate i ratne mašine: katapulti i ovnovi. Vjerovatno je to preuzeto od Perzijanaca i Bizantinaca, ta vještina se kasnije usavršava. Ono što je posebno karakterisalo muslimanske borce je cvrsta vjera u Allaha, dž.š. Iako su u skoro svim znacajnijim bitkama bili malobrojniji, postizali su zadivljujuce podvige. Krasila ih je bogobojaznost, izdržljivost, pokornost emiru, hrabrost i mnoge druge osobine prekaljenih mudžahida na Allahovom, dž.š., putu.
ARIF je bio vodnik sa 10 ljudi, EMIR je starješina 10 ovakvih arifa a KAID je najstariji zapovjednik u operativnoj vojsci. Posebno se vodilo racuna o moralu vojnika. Imam u namazu je bio glavnokomandujuci svih snaga. Takoder je važno napomenuti da je Islam civilizacija koja ima za cilj da napravi potpunu razliku izmedu dobra i zla, istine i neistine, te da se ona, iako se koristila dotadašnjim civilizacijskim, te kulturno - historijskim dostignucima prijašnjih civilizacija i kultura; odlikuje svojom posebnom karakteristikom, a to je potpuni uvid u covjeka i svijet koji ga okružuje. Mir duha i tijela. Kao takav, Islam se vrlo brzo udomaci u dušama ljudi. Omer, r.a., je uz konsultaciju sa najuglednijim ashabima, uveo još jedan presedan u historiji Islama: uveo je kalendar po lunarnom racunanju vremena u kojem je kao pocetni dogadaj uzeta prekretnica islamskog misionarstva - da've, HIDŽRA Poslanika, s.a.v.s., iz Mekke u Medinu. Ovaj kalendar ne samo da je tacniji i prakticniji, odgovara i samom duhu islamske misli i kulture.
Vec smo pomenuli da je u hilafetu, vrlo brzo odvojena sudska vlast od administrativne. Ovo se prije svega ogleda u tome da je kadija bio potpuno neovisan od velije - namjesnika, s tim da je spona i osnov svakog kontakta bio Islam i medusobno cinjenje dobrocinstva. Kadija je cesto bio i savjetnik, ili pak kriticar namjesnika. Sudija se morao odlikovati podrobnim poznavanjem fikha - islamskog prava, te je morao biti dostojanstven, ugledan, pošten jednom rijecju.
FAKIHI
Halifa Omer je bio na ovoj odgovornoj funkciji od 13. god. do 23. god. po Hidžri (634. do 644. god po Isa, a.s.) Nakon Omera, nacinom spoja seniorata i slobodnog izbora halifom biva proglašen Osman bin Affan, r.a., o cemu je vec bilo govora. Njegova vladavina je trajala od 23. do 35. god. po Hidžri.