Samodopadanje (umišljenost) temelji se na tome da covjek vidi samog sebe nekim i necim, a zaboravlja u isto vrijeme Allahovu dobrotu prema njemu, uputu i pomoc koju mu pruža
Prije nego što covjek pocne sa cinjenjem bilo kojeg dobrog djela, mora imati na umu da mu se Allah smilovao, izveo ga na pravi put Svojom dobrotom i plemenitošcu, i da je On Taj koji ga iznova pokrece i stvara u njemu želju za cinjenjem dobra i izvršavanjem onoga što Mu je naredio. Ako bude svjestan ove cinjenice, nemoguce je da zapadne u samodopadanje (umišljenost), koje se temelji na tome da covjek vidi samog sebe nekim i necim, a zaboravlja u isto vrijeme Allahovu dobrotu prema njemu, uputu i pomoc koju mu pruža. Sve što kod covjeka više bude jacao egoizam ("ja" i samo "ja"), to više njegovo djelo biva daljim od ispravnosti i primanja kod Onoga koji je neovisan o svim svjetovima.
Kaže Imam Gazali: "Umišljenost je videnje odredene blagodati velikom i zadovoljstvo njome, uz zaborav da se ta blagodat pripiše Onome koji ju je dao (Allahovu, subhanehu ve teala). Ako covjek, pored ovog, još bude ubijeden da kod Allaha, dž.š., ima svoje pravo, da je kod Njega na velikom mjestu, da je za ocekivati da ce mu se dogoditi neki keramet (natprirodna pojava koju Allah daje nekim Svojim robovima koji se isticu u pokornosti Allahu, dž.š.) ili da mu se nece dogoditi nikakvo zlo za razliku od griešnika, onda se to smatra pouzdanjem u vlastito djelo i videnjem vlastite licnosti bliske Allahu, dž.š.” ("Ihja ulumi-d-dini, 4/1997 str.)
Allah, dž.š., na mnogim mjestima u Kur'anu i Njegov Poslanik u vjerodostojnom sunnetu su ukorili i prezreli umišljenost, uzdizanje iznad ljudi, oholost i hvalisavost. Kaže Allah, dž.š.: "Odvratit cu od znamenja (dokaza) Mojih one koji se budu bez ikakva osnova na Zemlji oholili.” (Prijevod znacenja - El-Earaf, 146.)
Kaže Imam Ševkani u komentaru navedenog ajeta: "Tj. ne okreci se od ljudi iz oholosti.”
Rekao je Ibnu Kejsan u komentaru ovoga ajeta: "Nemoj smatrati velikim djelo koje uradiš, niti smatraj da si ti zaslužan za njega. Tvoje djelo je samo produkt Allahove dobrote prema tebi i On je Taj koji ti je osvijetlio put ka Njegovom obožavanju.” (Fethu-l-Kadir 5/325)
Kaže Abdurrahman Sa'di: "Tj. ne prigovaraj ljudima za dobro koje im uradiš, bez obzira da li se radilo o vjerskom ili dunjaluckom dobru, ne smatraj to velikim, niti smatraj da si bolji od ljudi. Budi dobrocinitelj ljudima koliko god si u stanju, zaboravi da si uradio išta od toga dobra i traži nagradu od Allaha. Neka oni kojima si uradio kakvo dobro i oni kojima nisi, budu na istom stepenu kod tebe.” (Tefsir - Sa'di: 829 str.)
Rekao je Imam Ibnu Redžeb: "Kažu neki ucenjaci da je ovaj hadis opceg karaktera i da znaci: Allah nece prihvatiti (primiti) osim ona djela koja su lijepa - sacuvana od svih stvari koje upropaštavaju djela poput pretvaranja (rija'a) i umišljenosti (udžba), kao što nece prihvatiti osim onu sadaku u kojoj je udjeljen halal imetak.” (Džamiu-l-ulumi ve-l-hikemi 1/259)
Kaže Imam Malik: "Ako to kaže iz sažaljenja prema ljudima, zbog njihove slabosti u vjeri, ne vidim da u tome ima išta loše, a ko to kaže iz umišljenosti i potcjenjujuci time ljude, onda je uradio zabranjenu i prezrenu stvar.” (El Ezkar od Nevevija: 513 str.)
Prenosi Imam Muslim da je rekao Poslanik, s.a.v.s.: "Rekao je neki covjek: "Tako mi Allaha, Allah nece oprostiti tome i tome." Povodom toga Allah je objavio: "Ko se to usuduje da kaže da necu oprostiti tome i tome? Njemu sam oprostio, a tvoja djela cu poništiti."
Naši dobri prethodnici (selefu-s-salihi) su, kada je u pitanju borba protiv ove opake bolesti i njeno iskorjenjivanje, jedinstven primjer, tako da je nemoguce govoriti (pisati) na ovu temu, a da se ne spomenu njihove izreke.
Prenosi Imam Buhari od Alaa ibn Musejjiba, a on od svoga oca, da je rekao: "Sreo sam Beraa ibn Aziba, r.a., i rekao mu: "Blago tebi! Družio si sa Allahovim Poslanikom s.a.v.s. i dao si mu prisegu pod drvetom (misli se na prisegu ridvan, na Hudejbijji)." "Sinko moj, nije ti poznato šta smo novog ucinili nakon njegove smrti."
To ukazuje na njegovu vrijednost, r.a.” (Sahihu-l-Buhari mea fethul-bari 16/35 str.)
Rekao je Ebu Bekr es-Siddik, r.a.: "Volio bih da sam zelena biljka, pa da me pojede stoka. Tako mi Allaha, volio bih da sam drvo koje se sijece i jede.” (Imam Ahmed u "Zuhdu", 167 str.)
Rekao je Imam Gazali u komentaru ovih rijeci: "Spojio je dvije spomenute stvari zbog toga što se sreca ne može postici osim trudom, traženjem, upornošcu i preticanjem drugih. Covjek koji je pao u ocaj (izgubio nadu u Allahovu milost), nije u stanju uložiti bilo kakav trud, niti tražiti nešto, dok je covjek koji boluje od umišljenosti, ubijeden da je postigao srecu i da je ostvario ono što je želio, tako da ni jedan ni drugi ne ulažu trud.” (Ihja ulumi-d-dini 4/1995)
Pomanjkanje jekina (ubjedenja) i traženja pomoci od Allaha, dž.š.
Nerazmišljanje o Casnom Kur'anu i njegovim poukama, savjetima i kazivanjima o uništenju citavih naroda koje je obmanuo dunjaluk i njegovi ukrasi.
Necitanje biografije naših dobrih prethodnika, ucenjaka i daija na cijim rukama je Allah, dž.š., uzdigao Islam na, dosad, nedostignuti stepen i koji su bili uzrokom upute citavih nevjernickih naroda i onih koji su bili zaronili u more zablude grcke filozofije i skolastike.