COVJEK KOJEG SE STIDE MELECI
Puno ime mu je Osman bin Affan bin el-As bin Umejje bin Abduššems bin Abdumenaf bin Kusajj. Bio je rodak Poslanika, s.a.v.s., sa dvije strane. Njegova nana s majcine strane bila je kcerka Abdul-Mutalibova, tj. Poslanikova, s.a.v.s., tetka. S druge strane povezan je s Poslanikom, s.a.v.s., preko pretka Abdul Menafa.
Osman, r.a., je roden u bogatoj trgovackoj porodici. Bio je poznat po nježnosti i blagosti. Nadaleko je bio poznat njegov stid i velicina njegovog ahlaka. Bio je ucen cak i prije prihvatanja Islama. Nikada se nije zanimao za razvratna djela njegovog naroda. Ono što je takoder izrazito karakteristicno za njegovu licnost je to da je imao prirodni prezir prema svadama, upotrebi sile ili bilo cega slicnog.
Bio je lijepog izgleda, srednje visine, okrugla lica, nježne kože, tamnoput, pravog nosa, krupnih ociju.
Primio je Islam sebebom Ebu Bekra, r.a., koji mu je rekao: "Teško tebi, Osmane! Kako ti, kao razborit covjek, ne možeš razluciti istinu od neistine? Kakvi su ovo kipovi koje obožava naš narod? Zar nisu od kamena, gluhi, slijepi, niti koriste, niti štete?"
Osman, r.a., rece: "Allaha mi, takvi su kakve si ih opisao." Nakon toga su otišli do Poslanika, s.a.v.s., gdje je Osman, r.a., priznao svoj Islam, izgovarajuci šehadet.
Njegova blizina s Poslanikom, s.a.v.s., se ogleda i u tome što je ubrzo postao zet Poslanika, s.a.v.s., oženivši njegovu kcerku Rukajju.
S njom je i ucinio hidžru u Abesiniju, nakon što su se pritisci Kurejša povecali, a zatim su se nakon nekog vremena ponovo vratili u Mekku. Njihov brak je bio cuven po slozi, ljubavi i zajedništvu. Njihova porodica je prva ucinila hidžru u Medinu.
Pocinje razvijanje Medine. Poslanik, s.a.v.s., je ucinio hidžru s Ebu Bekrom, r.a., pretvarajuci time Medinu u centar Allahove objave, islamske misli i naglog jacanja Islama. Ubrzo zatim došlo je do prve vece bitke u historiji Islama, Bitke na Bedru. Osman, r.a., zbog bolesti svoje voljene supruge, nije ucestovao u ovoj velikoj pobjedi muslimana. Na isti dan je na Ahiret preselila Rukajja r.a.
Allahov Poslanik, s.a.v.s., je za Osmana, r.a., odvojio dio plijena, kao da je i on ucestvovao u ovoj bici. Želeci da sacuva svoje tazbinstvo s plemenitim Poslanikom, Osman je zaprosio i njegovu drugu kcerku Ummu Kulsum. Poslanik, s.a.v.s., je prihvatio ovaj brak i vjencao ga s njom. Zbog ovoga je Osman, r.a., prozvan ZUN-NUREJN (Vlasnik dva svjetla), tj. Vlasnik dvije casti, time što je dva puta postao zet Poslanika, s.a.v.s., a u ovome nam je dokaz velike Poslanikove ljubavi naspram ovog casnog covjeka.
Prenosi se od Nizala bin Sebre el-Hilalija da je rekao: "Rekli smo Aliji r.a.: "Vodo pravovjernih, pricaj nam o Osmanu bin Affanu!"
On je rekao: "Prozvan je Zun-nurejn, na najvecim je stepenima, srodio se s Poslanikom, s.a.v.s., preko njegovih kceri, i osigurana mu je kuca u Džennetu."
Osman, r.a., je bio Poslanikov, s.a.v.s., izaslanik u Mekku, za vrijeme dogadaja poznatog kao Ugovor na Hudejbijji. Kurejšije su uhapsile Osmana, r.a., a do muslimana je došla vijest da je Osman, r.a., ubijen. To je bio sebeb cuvene muslimanske prisege na smrt, a radi bitke protiv Kurejša. Ovaj slucaj spominje i Allah, dž.š., u Kur'anu: "Allah je zadovoljan onim vjernicima koji su ti se pod drvetom na vjernost zakleli. On je znao šta je u srcima njihovim, pa je spustio smirenost na njih. I nagradice ih skorom pobjedom." (Prijevod znacenja - Feth, 18.)
A Poslanik, s.a.v.s., je u toku zakletve pružio svoju ruku i rekao: "Ovo je Osmanova ruka", a u drugoj predaji :"Ovo je za Osmana" (Fethul Bari: 7/54/3698, Tirmizi, i kaže hasen-sahih).
IZBOR ZA HALIFU
Nakon što je pokopan halifa Omer bin Hattab, r.a., prvog dana 24. godine po Hidžri, po halifinom naredenju pristupilo se vijecanju šure koju su sacinjavala šesterica istaknutih ashaba, medu kojima je jedan trebao biti izabran za halifu. To su bili: Osman bin Affan, Alija bin Ebi Talib, Talha bin Ubejdullah, Zubejr bin Avvam, Sa'd bin Ebi Vekkas i Abdurrahman bin Avf. Ovu naredbu halifa Omer je dao nakon što je uvidio da je islamska država dovoljno stabilna te da odluka o upravi treba da bude donesena izmedu ovih najistaknutijih ashaba. Nakon dugog vijecanja, Abdurrahmanu bin Avfu, r.a. bi povjereno da on donese krajnju odluku, tj. da izabere jednog od dvojice: Osmana bin Affana i Alije bin Ebi Taliba. Oba ova ashaba su bili pisari Allahove Objave. Kada se klanjala dženaza Omeru, r.a., Abdurrahman je ih izjednacio tako što ni jednom nije dopustio da bude imam, znajuci da bi to moglo izazvati nedoumice, te je odredio da dženazu klanja Suhejb bin Sinnan er-Rumi, kojeg je Omer bio odredio da klanja ljudima kao imam, nakon što je smrtno ranjen halifa Omer. U kabur su ga spustili clanovi šure sem Talhe, sa njegovim sinom Abdullahom, tako da su i ovdje bili izjednaceni Osman i Alija, r.a., Odluka je bila teška. Abdurrahman, r.a., je tri dana klanjao nafile, a zatim bi izlazio i tražio mišljenje muslimana po ovom pitanju. Spominje se da je pitao sve, cak i putnike namjernike, nije izostavio ni to da pita djecu u mektebima, te da ova tri dana skoro nije zaspao. Odluka velike vecine muslimana je bila: NOVI HALIFA MUSLIMANA JE OSMAN BIN AFFAN, r.a.
Kada je odluka donesena, muslimani su se iskupljali u mesdžidu da bi dali prisegu halifi. Nakon ovoga Osman, r.a., im se obrati prigodnom hutbom u kojoj je rekao:
"Vi ste u kuci prolaznosti. Nadmecite se u dobru koliko možete do kraja vašeg života. Ne znate hocete li osvanuti ili omrknuti. Zar nije dunjaluk prepun obmana, pa neka vas nikako život na ovome svijetu ne zavara i neka vas u vjeri u Allaha šejtan ne pokoleba. Uzmite pouku od prošlih naroda i trudite se da budete bolji. Ne budite nemarni. Gdje su oni što su radili za dunjaluk, i što su ostavili tragove i ostatke svojih civilizacija iza sebe? Zar niste culi za njih? Odbacite dunjaluk kao što ga je i Allah, dž.š., odbacio i tražite Ahiret, jer je Allah rekao da je on bolji, rijecima: "Navedi im kao primjer da je život na ovom svijetu kao bilje koje i poslije natapanja vodom, koju Mi s neba spuštamo, ipak postane suho i vjetrovi ga raznesu. A Allah sve može! Bogatstvo i sinovi su ukras na ovom svijetu, a dobra djela, koja vjecno ostaju, bit ce kod Gospodara tvog bolje nagradena i ono (su) u šta se covjek može pouzdati!" (Prijevod znacenja - Kehf, 45.-46.)
NAJZNACAJNIJA DJELA OSMANA r.a.
Medu najznacajnija djela halife Osmana bin Affana, r.a., se ubrajaju:
1)DALJA STABILIZACIJA ISLAMSKE DRŽAVE.
U prvim godinama Hilafeta Osman, r.a., se posvetio dovršavanju i upotpunjavanju vojnih operacija na Istoku i Zapadu. U potpunosti je osvojena Armenija i Azerbejdžan. Uništava se Perzijsko carstvo. Bizantijske trupe su osujecene u namjerama da pod svoje okrilje povrate Egipat i Šam.
2) OSNIVANJE POMORSKIH SNAGA
Centri mornarice su bili u Egiptu i Šamu.
Zadatak je bio jasan: ocuvanje obala islamske države i ispomoc u ratovima protiv nevjernika. Mornarica je prerasla u najvecu pomorsku silu tog vremena, što se ogledalo u osvajanju mnogih ostrva, medu njima i Kipra.
3) SAKUPLJANJE I ŠIRENJE MUSHAFA
Osnivaju se rigorozne komisije za širenje Mushafa. Uzet je primjerak koji je cuvan kod Hafse, r.a., Poslanikove, s.a.v.s., supruge, te je umnožen i razaslat u sve krajeve islamske države kako bi se sprijecilo bilo kakvo razilaženje u Allahovoj Objavi.
O svojoj ljubavi spram Allaha I Njegova Poslanika, te njegovom ulogom u Islamu, vidimo i u njegovim, r.a., skromnim rijecima: "A zatim, pa kada je Allah poslao Svoga Poslanika sa istinom, bio sam jedan od onih koji su se (odmah) odazvali Allahu i Njegovom Poslaniku, i povjerovao sam u sve s cime je poslat, a zatim sam ucinio i dvije hidžre… Drugovao sam s Poslanikom, s.a.v.s., a da mu nikada nisam bio nepokoran, niti sam ga ikada prevario…"
(Fethul-Bari:7/53/3696)
POBUNA PROTIV HALIFE
Kao što smo vec spomenuli, halifa Osman, r.a., je bio izrazito blage naravi. Mnogi historicari ovu cinjenicu uzimaju kao povod za mnoge napade na halifu. Njegova blagost je bila tolika da nije skoro nikoga uskracivao od onoga što bi zatražio. Ovo su pratili munafici, na celu sa Abdullahom bin Sebe'om, koji je u Egiptu otvoreno poceo izazivati revolt protiv halife muslimana. Izmišljao je njegove greške i mahane, govorio protiv njega i širio smutnju po islamskoj državi. Klica sumnje se brzo širi. Revolt jaca te i mnogi iskreni vjernici dolaze u nedoumicu i podpadaju pod propagandu munafika. Njegova mirna priroda ne odgovara na ova kretanja. Kulminacija pobune je bila kada su ustanici došli u Medinu, glavni grad islamske države, te opkolili kucu u kojoj je stanovao Osman, r.a.
Osman, r.a., je ubijen dok je ucio Kur'an.
Osman, r.a., je iza svoje smrti ostavio cetiri casne supruge. To su bile: Naila, Remla, Ummul Benin i Fahata. Osmana, r.a., je Allah obdario sa 14-oro djece, od kojih su neka umrla u svojoj ranoj mladosti.
Pobuna protiv halife ostavila je ogroman prostor za kasnija djelovanja munafika, i njihovo osnivanje raznih sekti, pravaca i podvala. Dogadaji koji su neposredno uslijedili su usko bili povezani sa ovim nemilim dogadajem.
NEKE KARAKTERISTIKE OSMANA BIN AFFANA, r.a.
Rekao je Omer, r.a., kada je odredivao clanove šure: "Ne vidim ni jednog ko je preci da odlucuje o toj stvari od sljedecih, kojima je Poslanik, s.a.v.s., bio zadovoljan u svom životu, to su: Alija, Osman, Zubejr, Talha, Seid i Abdurrahman"
Jedna od karakteristika koja je krasila Osmana, r.a,. je i to da mu je Poslanik, s.a.v.s., licno potvrdio da je on od stanovnika Dženneta. Naime, u mnogo hadisa se prenosi slucaj u vezi bunara Aroma, u blizini Medine, za koji je Poslanik s.a.v.s. rekao da onaj ko ga kupi i stavi na raspolaganje muslimanima, taj je stanovnik Dženneta. Ucinio je to Osman, r.a. Druge prilike, Poslanik, s.a.v.s., je ponovio ovu svoju poruku muslimanima kada je za vrijeme sakupljanja novaca za "siromašnu vojsku" (kako je prozvana), Osman r.a. je poklonuo 300 deva i 1000 zlatnika.
Prenosi Muslim od Aiše, majke vjernika, da je rekla: "Rekao je Poslanik, s.a.vs.:"Kako da se ne stidim covjeka kojeg se stide meleci." (Sahihul-Muslim i njegov šerh: 5/168), Buhari, "Feth": 7/3695)
Bio je covjek koji je cuvao svoju vjeru i svoju cast, te je i Poslanik, s.a.v.s., upozorio Osmana, r.a., da istraje u dobu fitneta i razilaženja koja ce se desiti u njegovo vrijeme. Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Poslanik rekao svojim ashabima:"Doci ce vrijeme fitneta i razilaženja, ili razilaženja i fitneta" "Šta nam preporucuješ, o Allahov Poslanice?" - rekoše ashabi. "Držite se Emira (vode) i njegovih drugova", te je pokazao ka Osmanu. (Hakim u "Mustedreku" / 3/103, i Ahmed u "Musnedu" 4/105-110).
Takoder se bilježi da je Poslanik, sa.v.s., tražio na smrtnoj postelji da mu se dovedu neki njegovi prijatelji. Te je po Poslanikovoj, s.a.v.s., želji doveden Osman, r.a., te ga je on obavijestio o tome da ce biti mucen i ubijen, te je on, r.a., na dan svoje pogibije rekao: "Ovo mi je obecao Poslanik, i ja sam strpljiv na tome."
Od Enesa, r.a., se prenosi da je rekao: "Popeo se Poslanik, s.a.v.s., na brdo Uhud, s njim su bili Ebu Bekr, Omer i Osman, r.a., te se ono pocelo tresti. Poslanik je rekao: “Smiri se! Na tebi su Poslanik, Siddik i dva šehida (tj. Omer i Osman)" (Feth:7/53/3699)
Pa neka Allah podari najljepšu nagradu ovome heroju Islama!